piątek, 7 czerwca 2013

Moskiewski dzień świstaka, czyli Tołstoj wielkim pisarzem był i znanym na całym świecie 2 maja 2013



Hotel Bagration położony jest bardzo korzystnie jeżeli chodzi o muzea i inne instytucje kulturalne.
Kiedy nogi odmawiały mi posłuszeństwa, sygnalizowały, że nie są w stanie przemierzyć wielkich odległości wybierałam na popołudniowe zwiedzanie obiekt znajdujący się blisko hotelu. Wpadałam tylko do pokoju na obiad, poniżej mój obiad z 2 maja 2013:



Na ulicy Пречистенка, 11/8 znajduje się muzeum wielkiego rosyjskiego pisarza Lwa Tołstoja, którego twórczość i postawę życiową z takiem uwielbieniem opisywał Dimbleby w swojej książce 
Hotel Bagration to zaułek Сеченовский jak widać na mapie w odległości kilku minut na piechotę od muzeum.


Muzeum otwarte codziennie od 11:00 do 18:00 z wyjątkiem poniedziałku,tak jak większość moskiewskich muzeów oraz ostatniego piątku miesiąca, prawdopodobnie dzień sanitarny.
Na dziedzińcu wita nas pomnik artysty

Wiele rzeźb i portretów pisarza.


W muzeum znajduje się wiele rękopisów utworów, pierwsze wydania dzieł Tołstoja, osobiste pamiątki, portrety, rzeźby, ale to, co mnie zadziwiło, była duża ilość zdjęć z codziennego życia artysty, zdjęć przedstawiających ostatnie lata jego życia. Tołstoj miał liczną rodzinę, jego 13 dzieci stanowiło różnorodną gromadkę. Jego żona Zofia  pasjonowała się fotografią, cała rodzina ceniła ten nowy środek utrwalania rzeczywistości. Na pewno warto zajrzeć do tego muzeum.

W drodze powrotnej do hotelu zajrzałam do mini Domu Książki. Chciałam zobaczyć co nowego w literaturze a także zakupić kilka pozycji. Ogólna refleksja: książki w Rosji są drogie. Moskiewski Dom Książki na Ostożence to jedna z najstarszych księgarni tej sieci. Kiedy weszłam do środka pomyślałam "Nasz Empik" Opróćcz książek także artykuły biurowe i zabawki. I niespodzianka. Plakat ze słowami naszego pisarza Janusza Wiśniewskiego:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz